resepi mama

Saturday, January 1, 2011

Kuih Kaswi Wanne

Satu pagi bibik jiran aku (best fren bibik aku) hantar satu bekas kuih untuk sarapan pg. Katanya majikannya suruh.Bila aku try sedap gak, so aku mintak ler resepi. Dah dpt aku dan bibik aku pun try buat. Nak tahu cara2 nak membuatnya? Mudah jer...sediakan

Bahan-bahan
1 cawan setengah tepung gandum
1 cawan setengah tepung ubi
1cawan gula merah
setengah cawan gula kasar
daun pandan
kepala parut putih
garam
5 cawan air

Cara-cara membuatnya
Masak air dengan beberapa helai daun pandan sehingga mendidih. Masukkan gula merah dan gula kasar kacau. Sejukkan sekejap, masukkan kedua-dua tepung sedikit demi sedikit sambil kacau supaya tidak berketul. Untuk memastikan larutan tidak berketul, tapiskan atas penapis dan masukkan ke dalam loyang pengukus untuk dikukus. Jangan kacau di atas api. Kukuskan lebih kurang 45 minit. Sesudah masak sejukkan  sebelum dimasukkan kedalam peti sejuk supaya senang untuk dipotong. Sesudah dipotong bolehlah digaul dengan kelapa yang telah digaulkan dengan garam.
Sekarang bolehlah dihidang untuk keluarga tersayang sama ada untuk sarapan atau minum petang. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment